پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226780
نمک يُد دار موجب افزايش ۶۶ ميليون IQ کودک ايراني
تاریخ انتشار : 1395/08/03 08:08:55
نمایش : 901
دانشمند ايراني نخست جهان اسلام با اشاره به جلوگيري از ۳۳ ميليون بيماري گواتر با کمک نمک يُد از افزايش ۶۶ ميليون IQ کودکان ايراني خبر داد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، پروفسور فريدون عزيزي - رئيس پژوهشگاه بيماريهاي غدد درون ريز و متابوليسم در نشست خبري يازدهمين کنگره بين المللي بيماريهاي غدد درون ريز و متابوليسم که 12 تا 14 آبان برگزار مي‌شود، اظهار داشت: چاقي، ديابت، پوکي استخوان، بيماري‌هاي مختلف درون ريز،کليه و چربي‌هاي خون نيز در اين کنگره مورد بررسي قرار مي‌گيرد، همزمان در حوزه باليني نيز گروه علوم پايه و ژنتيک بحث مي‌شود و همچنين مسائل و مشکلات پرستاري در حوزه بيماري‌هاي غدد مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

دانشمند نخست جهان اسلام ادامه داد: در اين کنگره سخنراني خارجي از کشورهاي مالزي، آلمان، هلند، ترکيه، پاکستان، استراليا، نيوزلند، ايرلند، اسپانيا، ايتاليا علاوه بر 10 سمپوزيم در اين کنگره ارائه مي‌شود، به هر حال بيماري‌هاي غدد دائماً در حال تغيير است و بيشتر تحقيقات داخلي ارائه مي‌شود.

عزيزي بيان داشت: بيماريهاي متابوليک ارثي نادر هستند و در 40 تا 100 هزار نفر يک مورد است و شايد تعداد آنها بيش از دو هزار بيمار نشود، همچنين تست‌هاي تشخيصي اين بيماري‌ها بسيار گرانقيمت است و به دستگاه‌هاي پيشرفته نياز دارد و اجباراً نمونه‌ها بايد به خارج از کشور فرستاده شود کما اينکه برخي تشخيص‌ها در ايران انجام مي‌شود ولي اميدواريم در سالهاي ديگر با افزايش اعتبارات - تحقيقيات لازم در اين حوزه بيشتر شود.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي ادامه داد: در مورد کمبود يُد در سطح کشور از سال 1368 بررسي 10 ساله صورت پذيرفت و کميته اي کشوري و با کمک وزارت بهداشت کارخانجات يد را به نمک اضافه کنند و چند سال بعد کمبود يد را کنترل کرديم و اين پژوهشگاه هر 5 سال در سطح کشور پايش ميکند و 18 هزار تا 30 هزار دانش آموز را بررسي مي‌کنيم و بيماري گواتر کم شده است اگرچه 7 و 8 سال پيش مشکلاتي درباره يد نمک داشتيم ولي با دستور وزير بهداشت وقت اين مسئله کنترل شد و کمبود يُد در کشور وجود ندارد.

عزيزي تصريح کرد: ولي آنجا که مشکل وجود دارد در بحث زنان باردار است که بايد دو برابر يُد دريافت کنند به دليل افزايش نياز يُد در تيرويد که بايد مکمل يُد مصرف شود که خوشبختانه ترکيب يُد و اسيد فوليک توليد شده و به سرعت در همه جاي کشور اين مراقبت پيش مي‌رود تا زنان در دوران قبل بارداري، در طول بارداري و 6 ماه شيردهي اين مکمل را مصرف کنند.

وي با اشاره به اينکه براي زنان شيرده نيز يُد مهم است تا نوزادان از طريق شير مادر يُد را دريافت کنند که در يک سال اخير اين کار صورت پذيرفته است، گفت: ايران جزو سه کشوري است که مکمل يد و اسيد فوليک (يدفوليک) توليد مي‌کند.

عزيزي درباره محصولات تراريخته نيز عنوان کرد: درباره فرآورده‌هاي تراريخته به طور کلي عرض مي‌کنم اگر فرآورده اي مي‌خواهد وارد کشور شود بايد تحقيقات بسيار در فوايد و مضررات انجام شود زيرا شايد مضراتي داشته باشند و خوشبختانه قسمت‌هاي مختلف کشور در اين باره عمل مي‌کنند. کما اينکه ما در اين زمينه تحقيقاتي نداشتيم ولي بيشتر مقولات تراريخته را تاييد نمي‌کنيم و مقدار کمي از آن را تاييد مي‌کنيم.

عزيزي در چرايي اضافه کردن يُد به نمک عنوان کرد: کدام ماده اي است که مردم نه کم و نه زياد مي‌خورند، بنابراين نمک تنها ماده اي است که معمولاً 4 تا 10 گرم مصرف مي‌شود براي همين اضافه شدن يُد به نمک انتخاب شده است، 

وي بيان داشت: در بين سالمندان و دوران بارداري که بايد نمک کمتر مصرف شد، آن مواقع نيز اصلا افراد به يُد زياد نياز نيست و زنان باردار هم مي‌توانند مکمل يد و اسيد فوليک مصرف کنند، سالمندان نيز ماهي مصرف کنند، بنابراين سالمندان دو بار در هفته ماهي و غذاي دريايي مصرف کنند.

عزيزي ادامه داد: مطالعات جديدي در حال انجام هستيم براي سنين بالاي 50 سال که بايد نمک کمتر مصرف کنند، اگر کسي در حدود 2 و 3 گرم نمک در روز مصرف کند که يد آن کم نيست و مشکلي وجود ندارد، و کمبود يد در دوران جنيني و رشد باشد سبب مي‌شود فرد با ضريب هوشي کمتري به دنيا بياييد و بعد از تولد جبران نمي‌شود و در سنين ديگر کودکي نيز IQ را کم مي‌کند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي تصريح کرد: با يُد رساني از سال 68 و اوايل دهه 70 حدود 66 ميليون IQ کودکان ايراني رشد کرده است و حدود 33 ميليون از گواتر جلوگيري شد، مثلاً در مناطق امامزاده داود شاهد ضريب هوشي بسيار پاييني بوديم و بعد از 10 سال ديگر اين مشکل وجود نداشت حتي 40 درصد نيز ضريب هوشي آنان بالا رفته بود.

عزيزي درباره اختلافات بين مصرف نمک يد و نمک دريا توضيح داد: نمک دريا داراي يد کافي نيست حتي اگر دريا داراي يد باشد زيرا اصلا هيچ نمکي يد ندارد و بايد در کارخانه اين يد اضافه شود.

وي تاکيد کرد: مردم بايد اطلاعات حوزه سلامت خود را از متخصصان و وزارت بهداشت دريافت کنند، زيرا وزارت بهداشت مسئول سلامت کشور هستند و دانشمندان و متخصصان با وزارت بهداشت همکاري مي‌کنند.

عزيزي خاطرنشان کرد: در کشور ما - مردم بين 5 تا 10 درصد گوات دارند که همان بزرگي تئيرويد است، ولي کمبود يُد ندارند، همچنين در مراکز بهداشتي در همه استانها مکمل يد و اسيد فوليک رايگان داده مي‌شود و قيمت آن نيز زياد نيست ولي پوشش بيمه اي ندارد و بايد زنان باردار مکمل‌هاي يُد و اسيد فوليک (يدفوليک) را بايد سه ماه قبل از بارداري و 6 ماه شيردهي مصرف کنند.

منبع:تسنيم

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html